Engedély szám: E-000284/2014/D037
Nyilvántartásba vétel időpontja: 2020.06.15
Modul megnevezése: Mediációs és konfliktuskezelési ismeretek
Óraszám: 30 óra
Képzésbe való bekapcsolódás feltételei: nincs becsatlakozási feltétel
Maximum létszám: 40 fő
A képzés célja: A képzés a felnőtt résztvevő általános műveltségének növelését, kompetenciáinak fejlesztését célozza, valamint hozzájárul a személyiség fejlődéséhez, a társadalmi esélyegyenlőség és az állampolgári kompetencia kialakulásához. A képzés megnevezhető szakképesítéshez, szakmai végzettséghez vagy nyelvi képzettséghez nem köthető.
Szakmai tartalom: A mediáció elmélete, alapfogalmai, típusai, szabályai. Asszertív kommunikációs ismeretek. Az aktív hallgatás, az értő figyelem technikái. Kérdezéstechnikai kompetenciák fejlesztése. Mediációs helyzetgyakorlatok. Empátia és tolerancia készségek fejlesztése. Kommunikációs technikák a mediációban. Pszichológiai alapismeretek és készségek
A mediáció jogi háttere, etikai kódexe. A mediáció lehetséges alkalmazási területei
A konfliktusok keletkezése: - a konfliktushelyzetek és a konfliktusveszélyt jelentő helyzetek felismerése - a megelőzés, a korai elkerülés lehetőségei - az agresszió szerepe a konfliktusban - a konfliktusok dinamikája
- a konfliktushelyzetek jellegzetes típusainak azonosítása
A konfliktusok fajtái: - Konstruktív konfliktus: elősegíti a csoport céljainak elérését, fejlődését, növeli a teljesítményt (elválasztható az egyén és a probléma, felszínre kerülnek a rejtett erők és folyamatok, fejleszti az önreflexiót)
- Destruktív konfliktus: a személyes és a csoportteljesítmény csökkenéséhez vezet (érzelmileg telített helyzet, védekező, blokkoló magatartás, csoportpolarizáló hatás). A konfliktus, mint nyereségforrás. A jó és rossz megoldások (nyertes-vesztes, nyertes-nyertes helyzet), a konfliktusokban rejlő potenciális előnyök . A szervezeten belüli és szervezeten kívüli konfliktusok természete. Hatalmi viszonyok a szervezeten belül. Szakmai és kapcsolati konfliktusok. Tárgyalásos megoldások. A konfliktusok feloldásának eszközei, a konszenzuskeresés szükségessége, lehetősége és eszközei: - a konfliktusok kezelésére kialakított eljárások - felkészülés a konfliktusveszéllyel járó helyzetekre - a konfliktuskezelés ötféle lehetséges módozata. A konfliktusok felfogásai, fokozatai, lefolyásuk. A konfliktusok kezelésére kialakított eljárások, a konfliktusok feloldásának eszközei
A stressz felismerése és kezelése: - a frusztráció és a düh keletkezése - a stresszforrások kiiktatására használható módszerek. A saját érzelmek, indulatok tudatosítása és kezelése. Asszertivitás a konfliktusok kezelésében. Az optimális stratégiák harmonikus illesztése egyéniségünkhöz. Személyiségjegyek, személyiségelemzési módszerek és technikák